Jeszcze nie rozwiązałem tego problemu. Obecnie kupiłem nowy Egr za ponad 500zl
(nie chciałem regenerowanego za połowę) bo ustaliłem, że jest on powiązany pośrednio z naszym problemem. Wpływa on bowiem na zachowanie komputera, który steruje mieszanką paliwo/powietrze. Problem który opisałem okresowego zwiększonego spalania wraz z jednoczesnym poszarpywaniem to efekt "trybu" w jaki czasowo komputer. Wygląda to niestety na dopalanie filtra cząstek. Jeśli po adaptacji EGR-a po 2-3 tankowaniach problem nadal będzie występował pojadę na reklamację usługi wycięcia i wyprogramowania. Wszystkich uczulam na rosnący poziom oleju gdzie w obecnej sytuacji po 5 tys. wzrósł z połowy miarki do max (szacuję na 4,5l oleju silnikowego oraz 1,5l napędowego). Jest to i tak niezły wynik, bo wcześniej podnosił się tyle po 3 tys.
Z obserwacji podam kilka wniosków, które zauważyłem że mogą mieć wpływ na przełączenie się w tryb wyższego spalania:
- spokojna jazda po której następuje ostra jazda,
- spokojna jazda bardzo ogranicza występowanie problemu,
- otworzenie wlewu paliwa
(dlatego auto tankuje zawsze z pustego baku do maksimum, by jak najrzadziej otwierać wlew)
- odłączenie kostki egr-a powoduje że problem występuje rzadziej, jednak nie eliminuje go zupełnie. Dodatkowo wydaje mi się, że odłaczony EGR to ogólnie mniejsze spalania przynajmniej w okresie jesieni.
- problem nasila wysoka zew. temperatura +24stC oraz niska poniżej O.
- odłączenie kostki czujnika różnicy ciśnień filtra DPF nie ma wpływu na zaistnienie problemu, natomiast podczas jego występowania kiedy odłączymy czujnik wtedy spalanie wzrasta jeszcze bardziej i auto realnie pali 11l/100km)
Problem z samym poszarpywaniem wynika moim zdaniem z niepoprawnego procesu spalania, w który to komputer wchodzi na podstawie błędnych informacji z różnych czujników (w tym egr) Jeśli np zacina się nam rozgrzany EGR, zacina któraś przepustnica powietrza na trójniku dolotu, nie działa poprawnie przepływomierz powietrza, nie działa poprawnie układ podciśnienia lub na skutek totalnej bzdury jaką jest dotrysk ON w fazie wylotu spalin.
Po adaptacji nowego EGR-a i przejechaniu 2 tys. km napiszę, czy problem został rozwiązany.