Jaki olej do diesla

silnik, zawieszenie, dolot, wydech, mechanizmy... ...zakładając temat pamiętaj, aby w swoim profilu uzupełnić informacje o silniku oraz r. prod

Powrót do Mechanika DIESEL

Postprzez rider » 17 sty 2013, o 20:12

Tabela lepkości olejów z instrukcji obsługi Volvo:

Obrazek

Firma Volvo zaleca oleje Castrol. Co nie oznacza, że tylko takie można stosować. Osobiście polecam oleje innych renomowanych marek takich jak np:

Valvoline:Obrazek

Motul:
Obrazek

Liqui Moly
Obrazek

Wymiana oleju co 15 000 km

Ja osobiście polecam oleje syntetyczne, jeżeli tylko da się je stosować. To że silnik "bierze" 1-2l a nawet więcej oleju od wymiany do wymiany nie oznacza, że trzeba lać półsyntetyk. Osobiście uważam, że do silnika powinno się lać taki olej jak zaleca producent (może nie koniecznie chodzi o markę ale lepkość/gęstość)

Sam leję Motul Specific 913 C polecany do silników Forda z uwagi na niską lepkość. Silnik 2.0d
Płaciłem 185zł za 5l więc cena jest rozsądna.

Obrazek
Avatar użytkownika
rider
1 bieg
1 bieg
 
Posty: 20
Dołączył(a): 15 sty 2013, o 10:22
Model: S40
Silnik: 2.0d
Rok produkcji: 2006

Postprzez marco » 18 sty 2013, o 00:10

a ja tam leję castrola 5w i też jest fajnie
Avatar użytkownika
marco
1 bieg
1 bieg
 
Posty: 13
Dołączył(a): 18 sty 2013, o 00:03
Model: s40
Rok produkcji: 0

Postprzez pav » 18 lut 2013, o 18:08

Można lać każdy olej zalecany przez producenta stosującego silnik koncernu PSA (Volvo, Peugeot, Citroen, Ford).
U mnie wlany jest TOTAL Quartz 9000 i też jeździ.
pav
na luzie
na luzie
 
Posty: 2
Dołączył(a): 15 lut 2013, o 20:51
Model: V50
Silnik: 2.0 D
Rok produkcji: 2005

Postprzez rider » 18 lut 2013, o 19:17

Pojedzie na każdym, ale silnik inaczej pracuje na porządnych olejach. Najgorsze są te najbardziej popularne - czyli mobil, castrol itp. ale tylko dlatego, że jest więcej podróbek niż tych oryginalnych. Oryginały są OK
Avatar użytkownika
rider
1 bieg
1 bieg
 
Posty: 20
Dołączył(a): 15 sty 2013, o 10:22
Model: S40
Silnik: 2.0d
Rok produkcji: 2006

Postprzez fcp.panoramix » 18 lut 2013, o 21:18

Temat oleju przerabiałem już wszerz i wzdłuż więc mogę podzielić się wnioskami z szanownym gronem :-) Coprawda materiałów w necie jest od groma i ciut ciut to chciałbym jedynie wspomnieć co jest esencją prawidłowego doboru oleju w silnikach 1.6 i 2.0D bo te jako jedyne występują w naszych Volviakach.

Są trzy parametry które opisują olej do silnika:
1) rodzaj oleju: syntetyk, półsyntetyk i mineralny
2) lepkość oleju określane mianem normy SAE, np. SAE 0W-30, SAE 5W-30 itp. itd.
Pierwszy człon normy SAE dotyczy gęstości oleju który umożliwi rozruch silnika w warunkach zimowych przy wyspecyfikowanych temperaturach zewnętrznych:
- 0W - 30°C do - 35°C,
- 5W - 25 do - 30°C,
- 10W - 20 do - 25°C,
... i tak dalej.
Drugi człon normy SAE dotyczy warunków drugiego ekstremum, czyli maksymalnej temperatury przy której silnik zachowuje swoje prawidłowe parametry pracy.
Ogólnie jest tak iż oleje 0W i 5W są jedynie syntetykami, 10W mogą być syntetykami lub półsyntetykami a powyżej 15W są to już oleje mineralne, chociaż nie dam się poćwiartować że się coś pozmieniało.
Dla naszych silników zalecane są oleje 5W-30 oraz 0W-30, jeśli pracują w ciężkich warunkach. Przez ciężkie warunki Volvo rozumie częste rozruchy, ogromne przebiegi roczne itp.

3) klasa jakości oleju, np. ACEA, API lub norma producenta, np. WSS (Forda)
Nie będę się tu rozwodził, odwołajcie się do szczegółów naprzykład tu: http://www.wlejolej.pl/czytelnia/140/oz ... skie.htmlx

Niemniej nas obchodzi norma ACEA A1/B1 (czasami opisana normą Forda WSS-M2C 913B) lub A5/B5 (sugerowana ta druga, lepsza, przez większość serwisów ASO w Polsce).
I tak dla przykładu w normie ACEA A5/B5 napisane jest że spełnia wymagania stawiane przez normę A1/B1 oraz ją przewyższa!

Zacząłem szukać nt. różnych specyfikacji olejów przy okazji zgłębiania tajników filtrów cząstek stałych, potocznie zwanych DPF/FAP. W mojej V50tce takowy jest i odpukać ma się dobrze.
Niemniej, okazuje się że jedną z desek grobowych dla filtrów są popioły i inne związki, np. siarki, które skutecznie zapychaja i skracają życia filtrów. Dlatego też została opracowana najnowsza norma jakościowa olejów silnikowych dla silników diesla wyposażonych w filtry cząstek stałych, tzw. olejów niskopopiołowych (Low-SAPS) określana mianem normy ACEA C1. Istnieje również ACEA C3 i to są oleje ze średnią ilością powstających popiołów, tzw. Mid-SAPS.

Ze wszystkiego powyższego wynika to że olej powinien posiadać odpowiednią lepkość oraz jak najwyższą normę jakościową. Dla mojego Volvo V50 1.6D dobrałem olej 5W-30 i normie ACEA C1, chociaż norma A5/B5 również wspomina o obniżonej zawartości popiołów i stosowaniu w przypadku filtrów cząstek stałych. Norma ACEA C1 spełnia oraz przewyższa wymogi ACEA A5/B5.
Co do producenta nie ma to chyba większego znaczenia, ważne by pochodził z dobrego (nie koniecznie najtańszego) źródła, tak byśmy mieli pewność że to co lejemy jest oryginałem.

Według Volvo Polska, bo im również zadałem swego czasu pytania, wystarczającym olej jest A5/B5 i SAE 5W-30 lub 0W-30.
fcp.panoramix
2 bieg
2 bieg
 
Posty: 32
Dołączył(a): 18 lut 2013, o 20:45
Model: V50
Silnik: 1.6D My'07
Rok produkcji: 2006

Postprzez danele » 22 maja 2013, o 05:57

fcp.panoramix widzę, że temat olejów przerobiłeś dogłębnie :) Jakim olejem Ty zalałeś swój silnik?
Ja borykam się obecnie z problemem doboru oleju do mojej c30 1.6 D (2009r.).
Nie wiem czy mogę zalać silnik z FAP -em olejem A5/B5?
Szukałem jakiegoś oleju w klasie C1,C2 ale już mam mętlik w głowie i nie mogę się zdecydować.
Chciałem zapytać jaki olej z poniższych byłby lepszy do mojego autka:

1. Castrol Magnatec Professional 5W30 A5/B5 ( zalecany przez Forda)
2. Mobil 1 ESP 5W30 C2/C3.
3. Total Ineo ECS 5W30 A5/B5, C2.
4. Liqui Moly TOP-TEC 4500 5W30 C1.
5. Ligui Moly TOP-TEC 4300 5W-30 C2.

I jeszcze pytanie może nie do tego wątku ale nie chcę zakładać nowego.
Czy silnik 1.6D (109 KM) ma Filtr cząstek stałych suchy czy mokry?
danele
na luzie
na luzie
 
Posty: 2
Dołączył(a): 22 maja 2013, o 05:43
Model: c30
Silnik: 1.6 D
Rok produkcji: 2009

Postprzez Dany » 22 maja 2013, o 09:18

danele napisał(a):fcp.panoramix widzę, że temat olejów przerobiłeś dogłębnie :) Jakim olejem Ty zalałeś swój silnik?
Ja borykam się obecnie z problemem doboru oleju do mojej c30 1.6 D (2009r.).
Nie wiem czy mogę zalać silnik z FAP -em olejem A5/B5?
Szukałem jakiegoś oleju w klasie C1,C2 ale już mam mętlik w głowie i nie mogę się zdecydować.
Chciałem zapytać jaki olej z poniższych byłby lepszy do mojego autka:

1. Castrol Magnatec Professional 5W30 A5/B5 ( zalecany przez Forda)
2. Mobil 1 ESP 5W30 C2/C3.
3. Total Ineo ECS 5W30 A5/B5, C2.
4. Liqui Moly TOP-TEC 4500 5W30 C1.
5. Ligui Moly TOP-TEC 4300 5W-30 C2.

I jeszcze pytanie może nie do tego wątku ale nie chcę zakładać nowego.
Czy silnik 1.6D (109 KM) ma Filtr cząstek stałych suchy czy mokry?


mamy ten sam rocznik i silnik :P w aso zalewają mi pozycją nr.1
pozdrawiam
Dany
2 bieg
2 bieg
 
Posty: 53
Dołączył(a): 8 maja 2013, o 10:54
Lokalizacja: dtr
Model: V50
Silnik: 1,6 Diesel
Rok produkcji: 2008

Postprzez danele » 22 maja 2013, o 14:10

Dany, a wiesz może jaki w naszych silnikach jest rodzaj filtra cząstek stałych - mokry czy suchy?
danele
na luzie
na luzie
 
Posty: 2
Dołączył(a): 22 maja 2013, o 05:43
Model: c30
Silnik: 1.6 D
Rok produkcji: 2009

Postprzez fcp.panoramix » 25 maja 2013, o 20:48

W Volvach jesli wystepuje filtr czastek stalych to jest to ten w wersji tzw. mokrej. Bodajze po przeciwnej stronie od rury wydechowej, w nadkolu, jest zbiorniczek z plynem FAP ktory dozowany jest przy kazdym tankowaniu w ilosci zaleznej od ilosci zatankowanego paliwa. Nie bede polemizowal na temat lepszosci mokrych filtrow nad suchymi, ale z moich doswiadczen roznica jest ogromna na korzysc naszych.
fcp.panoramix
2 bieg
2 bieg
 
Posty: 32
Dołączył(a): 18 lut 2013, o 20:45
Model: V50
Silnik: 1.6D My'07
Rok produkcji: 2006

Postprzez Finidi » 29 maja 2013, o 19:03

Ja dziś po wymianie wlałem Valvoline SynPower ENV C1 5w30. Mam nadzieję, że będzie ok.
Finidi
1 bieg
1 bieg
 
Posty: 22
Dołączył(a): 24 maja 2013, o 21:22
Model: V50
Silnik: 1.6D
Rok produkcji: 2007

Następna strona

Powrót do Mechanika DIESEL

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Google [Bot] i 0 gości

cron