Temat oleju przerabiałem już wszerz i wzdłuż więc mogę podzielić się wnioskami z szanownym gronem
Coprawda materiałów w necie jest od groma i ciut ciut to chciałbym jedynie wspomnieć co jest esencją prawidłowego doboru oleju w silnikach 1.6 i 2.0D bo te jako jedyne występują w naszych Volviakach.
Są trzy parametry które opisują olej do silnika:
1) rodzaj oleju: syntetyk, półsyntetyk i mineralny
2) lepkość oleju określane mianem normy SAE, np. SAE 0W-30, SAE 5W-30 itp. itd.
Pierwszy człon normy SAE dotyczy gęstości oleju który umożliwi rozruch silnika w warunkach zimowych przy wyspecyfikowanych temperaturach zewnętrznych:
- 0W - 30°C do - 35°C,
- 5W - 25 do - 30°C,
- 10W - 20 do - 25°C,
... i tak dalej.
Drugi człon normy SAE dotyczy warunków drugiego ekstremum, czyli maksymalnej temperatury przy której silnik zachowuje swoje prawidłowe parametry pracy.
Ogólnie jest tak iż oleje 0W i 5W są jedynie syntetykami, 10W mogą być syntetykami lub półsyntetykami a powyżej 15W są to już oleje mineralne, chociaż nie dam się poćwiartować że się coś pozmieniało.
Dla naszych silników zalecane są oleje 5W-30 oraz 0W-30, jeśli pracują w ciężkich warunkach. Przez ciężkie warunki Volvo rozumie częste rozruchy, ogromne przebiegi roczne itp.
3) klasa jakości oleju, np. ACEA, API lub norma producenta, np. WSS (Forda)
Nie będę się tu rozwodził, odwołajcie się do szczegółów naprzykład tu:
http://www.wlejolej.pl/czytelnia/140/oz ... skie.htmlxNiemniej nas obchodzi norma ACEA A1/B1 (czasami opisana normą Forda WSS-M2C 913B) lub A5/B5 (sugerowana ta druga, lepsza, przez większość serwisów ASO w Polsce).
I tak dla przykładu w normie ACEA A5/B5 napisane jest że spełnia wymagania stawiane przez normę A1/B1 oraz ją przewyższa!
Zacząłem szukać nt. różnych specyfikacji olejów przy okazji zgłębiania tajników filtrów cząstek stałych, potocznie zwanych DPF/FAP. W mojej V50tce takowy jest i odpukać ma się dobrze.
Niemniej, okazuje się że jedną z desek grobowych dla filtrów są popioły i inne związki, np. siarki, które skutecznie zapychaja i skracają życia filtrów. Dlatego też została opracowana najnowsza norma jakościowa olejów silnikowych dla silników diesla wyposażonych w filtry cząstek stałych, tzw. olejów niskopopiołowych (Low-SAPS) określana mianem normy ACEA C1. Istnieje również ACEA C3 i to są oleje ze średnią ilością powstających popiołów, tzw. Mid-SAPS.
Ze wszystkiego powyższego wynika to że olej powinien posiadać odpowiednią lepkość oraz jak najwyższą normę jakościową. Dla mojego Volvo V50 1.6D dobrałem olej 5W-30 i normie ACEA C1, chociaż norma A5/B5 również wspomina o obniżonej zawartości popiołów i stosowaniu w przypadku filtrów cząstek stałych. Norma ACEA C1 spełnia oraz przewyższa wymogi ACEA A5/B5.
Co do producenta nie ma to chyba większego znaczenia, ważne by pochodził z dobrego (nie koniecznie najtańszego) źródła, tak byśmy mieli pewność że to co lejemy jest oryginałem.
Według Volvo Polska, bo im również zadałem swego czasu pytania, wystarczającym olej jest A5/B5 i SAE 5W-30 lub 0W-30.