przez katalizator » 11 lut 2015, o 20:39
Nie tylko na tym forum jak i na innych nie ma jednoznacznego rozwiązania problemu poszarpywania. To co ja wiem to tyle, że problem wynika z błędnej dawki powietrza w kolektorze dolotowym. Za ilość powietrza odpowiada (myślę, że wszystkich nie potrafię wymienić):
- EGR (na jego pracę bezpośredni wpływ ma Przepływomierz (MAF))
- Przepustnica ciepłego powietrza (prawa na trójniku), tu z kolei łamią lub wycierają się zęby w grzybku regulującym % jej otwierania (domyślnie zamknięta), jej działanie dozuje elektropneumatyczny zawór podciśnienia, tym z kolei zarządza komputer.
- Komputer, który to na podstawie czujników decyduje np. o częstotliwości impulsów otwierania EGRu, kontroluje czujniki temperatury powietrza, jego ciśnienia oraz ilości (za pomocą termistorów)
- Objaw poszarpywania występuje podczas dopalania DPF-a, ze względu na wzbogaconą dawkę powietrza w komorze spalania (nie mówię już o wzbogaconej dawce ON i fazach jego wtrysku)
U mnie problem znikł kiedy założyłem nowy EGR oraz nauczyłem się co zrobić, kiedy prawa przepustnica mi się otwiera. Zdarza się, że czasem wystąpi i w 9 przypadkach na 10 związane jest to z otwartą przepustnicą ciepłego powietrza (kiedy swoim sposobem ją zamknę to jak ręką odjął). W 1 przypadku na 10 była to u mnie wina EGRa, mimo, że mam nowy. Zaznaczam, że ja mam cały czas problem z konsekwencjami tych poszarpywań tj przybywającym olejem gdyż twierdzę, że owo poszarpywanie przy jednostajnej jeździe to pierwszy objaw przybywającego oleju, zmory tych silników.
Z moich badań, bo to inaczej nie można już nazwać, ze względu na ilość poświęconego temu czasu, wynika, że mechanizm dozowania powietrza jest BARDZO czuły, każde otwarcie prawej przepustnicy o kilka stopni to od razu większe spalanie o kilka setek ON więcej. Tak samo z EGRem, ten to potrafi zwiększyć spalanie z 6l do 11l. Auto wtedy jest głośne, szarpiące tutaj szczególnie przy ruszaniu i zmianie biegów oraz charakterystyczny objaw po przejechaniu kilkudziesięciu km z tym problemem: po zwolnieniu pedału gazu silnik nie wycisza się tylko dalej słychać tłumik jak podczas obciążenia silnika.