HDI 2.0D zamaina silnika mechanik

Poszukujecie mechanika? A może coś oferujecie forumowiczom - zajrzyj tutaj

Powrót do Warsztaty, serwisy, mechanicy

Postprzez Marecki » 13 maja 2022, o 13:28

Witam,
Posiadam V50 z 2.0D i szukam pasjonata, ktory podjalby sie tego. Warszawa lub okolice.
Marecki
na luzie
na luzie
 
Posty: 2
Dołączył(a): 13 maja 2022, o 13:15
Model: V50
Silnik: 2.0D 136KM
Rok produkcji: 2008
Lokalizacja: Warszawa

Postprzez katalizator » 14 maja 2022, o 17:55

Ja właśnie wyjąłem i włożyłem silnik u siebie. To nic trudnego, podaje prace które należy wykonać z przodu auta:

Prace przygotowawcze:
- wziąć 3-5 dni urlopu,
- jeśli auto jeździ - lub jeśli możesz go podłączyć pod maszynę to wyciągnij czynnik chłodzący z układu klimatyzacji gdyż przy rozkręcaniu potem zostanie on utracony - wypuszczony w powietrze.
- postaw auto w takim miejscu by mieć z każdej strony min. 1m z boku auta oraz by móc przesunąć auto o 2m do tyłu
- przeczytaj post do końca, zwizualizuj go na sytuację i warunki u Ciebie

Należy wykonać w kolejności jak podaje:
- wyjąć akumulator wraz z obudową oraz filtr powietrza wraz z obudową oraz reflektory przednie (wyciągając rygiel montażowy)
- otworzyć skrzynkę bezpieczników i wypiąć z niej DUŻĄ kostkę wiązki kabli biegnących i rozpływających się na silnik (blokuj ją taki mały czarny zatrzask - podważ go delikatnie i pociągnij różową dźwignię złacza do góry)
- koła - podkładasz pod samochód zabezpieczenia tak, żeby zdjęć oba koła przednie na raz i potem opuścić auto by stało na czymś solidnym typu pieniek, bloczek betonowy,etc.
- osłona silnika, ten plastik w którym siedzi zamek maski - (to te czarne spinki) oraz zderzak przedni - odkręcasz i wyszarpujesz bo ze ślizgów
- błotniki boczne plus nadkola
- spuścić płyn chłodzący korkiem w chłodnicy (korek jest na dole chłodnicy oczywiście od strony silnika)
- odłącz kable wchodzące w przedni pas (klakson, wentylator chłodnicy, czujniki poduszek, elektryczna pompa wspomagania, światła przeciwmgielne)
- odłącz od obudowy termostatu węże 2 grube oraz 1 cienki układu chłodzenia
- odłącz rury dolotu od trójnika dolotu,
- rozłącz 2 rurki aluminiowe od skraplacza - ten srebrny obok pompy wspomagania - teraz rozszczelnisz klimę i należy ją nabić od nowa.
- rozłącz 2 rurki sprężarki klimatyzacji - są pod prawym reflektorem
- zdejmij przedni pas bez rozkręcania wszystkich 3 chłodnic - - do zdjęcia pasa fajnie mieć drugą osobę - (tu jedna rurka od klimy ciężko wychodzi)


Dalej kładziesz się pod auto i odkręcasz:
- poduszkę skrzyni biegów,
- rurę wydechu od turbiny,
- element stalowy do którego jest przykręcony katalizator - najlepiej go całkowicie wyjąć to żelastwo.
- opcjonalnie rurę kolanko od turbiny - taki 30cm łacznik metalowy po to by łatwiej wyciągnąć półoś
- łożysko podporowe półosi - otwory w skrzyni zabezpiecz korkiem lub szmatą by nie sączył się olej,
- teraz trzeba wyjąć półosie - ale żeby to zrobić trzeba rozłączyć sworzeń wahacza po obu stronach - można to zrobić na 2 sposoby - odkręcając śrubę sworznia wahacza i wybijając do dosłownie młotem lub jeśli już kiedyś wymieniałeś sworznie wahacza to odkręcić 3 śruby mocujące go w wahaczu i w tym miejscu rozłączyć - jest to moim zdaniem łatwiejsze.
- odpinasz 2 wtyczki biegnące od silnika pod auto: sonda lambda (jej kostka jest obok EGR-a na górze) oraz DPF (tutaj kostka leży na sankach mniej więcej pod nogami pasażera) !!!! Jak ich nie odłączysz to przy wyjmowaniu silnika te kable się urwą.


OK w tej chwili silnik połączony jest z nadwoziem jedynie poprzez 2 poduszki silnika - na tej od strony kierowcy silnik jest podwieszony, a na tej od strony pasażera silnik jest oparty.
Teraz należy podwiesić silnik do czegoś - ma on 2 uchwyty na górze do jego przenoszenia. Ja zrobiłem tak:
- postawiłem na bokach po obu stronach auta tzw koziołki budowlane (mogą być rusztowania zakotwione do ziemi lub czymś obciążone czy jakieś słupki lub uchwyty w suficie jak masz)
- na nich opieram stalową grubą rure i CENTRALNIE nad silnikiem zawieszam ręczną wyciągarkę linową / łańcuchową
- podciągam wyciągarką silnik aż lina / łańcuch będzie napięta
- odkręcam całkowicie demontując obie poduszki - kolejność nie ma znaczenia
- odpycham nadwozie do tyłu o 2m - należy nieco przekręcić silnik o kilka stopni ale swobodnie wychodzi on z nadwozia.

To tyle :-), wkładanie drugiego silnika to postępowanie w kolejności odwrotnej.


Uwagi końcowe z mojego doświadczenia:
- kiedy masz wyjęty silnik to jedyna okazja by wymienić 2 gumy stabilizatora - wykonanie tego spod auta moim zdaniem jest niemożliwe
- obejrzyj rurki biegnące do DPF-a, szczególnie, że na pewnym odcinku są gumowe i parcieją, pękają, urywają się - na dodatkowo owinąłem je samoprzylepną folią aluminiową bo biegną blisko katalizatora
- obejrzyj manszety obu półoś - pewnie będą popękane i niebawem zacznie lecieć z nich smar.
- mając silnik na wierzchu odkręć skrzynię biegów i ruszaj kołem 2-masowych lewo prawo oraz od siebie i do siebie - oceń luzy jeśli potrafisz - jeśli nie wiesz kiedy było zmieniane sprzęgło to jest dobry moment by wymienić całość -tj koło dwumasowe, docisk, tarcza, wyprzęgnik, śruby koła dwumasowego oraz śruby docisku - całość to koszt w tej chwili 1750zł za części - Aha do montażu potrzebny jest wg producenta specjalny zestaw do montażu sprzęgieł samonastawnych SAC - koszt 480zł (mam na sprzedanie z rabatem :-))
- na nowym silniku powinieneś założyć nowy rozrząd - 300zl części
- do tego jeśli robisz oba punkty powyżej to należy wymienić siemeringu wału - od strony skrzynki biegów oraz od strony rozrządu oraz siemering wałka rozrządu.
- na nowym silniku należy wyczyścić EGR, chłodnice spalin, wszystkie rury z dolotu powietrza (będą zaolejone), przepłukać intercooler jeśli pocił Ci się olejem w okolicy trójnika dolotu
- dobrze też zdjąć cały dolot silnika (całą czarną plastikową górę), wyczyścić ją w środku, założyć kpl. uszczelek (65zł) - na szczęście by ją zdjąć nie trzeba specjalnie zdejmować wtryskiwaczy.
- należy ocenić stan wirnika turbosprężarki - wziąć go w palce i poruszać - dopuszczalny jest minimalny luz - być może należy ją zregenerować - jest to dobry moment by to zrobić.
- i na końcu wisienka na torcie - należy odkręcić wszystkie świece żarowe profilaktycznie by sprawdzić czy któraś się nie ukręci - jeśli ma się ukręcić to właśnie teraz - bo to jedyny dobry moment na naprawę złamanej świecy żarowej - przy okazji sprawdź czy działają lub jeśli nie wiesz kiedy były wymieniane to wymień (170zł). UWAGA - zamontuj je na pastę montażową taką białą lub smar miedziany - smarujesz gwint - niektórzy smarują część pomiędzy żarnikiem a gwintem bo to właśnie w tym miejscu te świece się zgrzewają z głowicą i łamią.
- po zamontowaniu nowego silnika należy odpowietrzyć układ paliwowy, ja to robię za pomocą gruszki, ale jeśli były rozkręcane przewody metalowe między listwą wtryskową a wtryskami to odpowietrzenie jest dużo trudniejsze. Ten silnik jest trudny do odpowietrzenia dla początkującego.
- po podłączeniu przewodu hydraulicznego do skrzyni biegów należy odpowietrzyć ten wężyk i wyprzęgnik - tak samo jak odpowietrza się hamulce.
- należy zalać nowy płyn chłodzący o takim kolorze jaki miałeś do tej pory - książka mówi, że wchodzi 9,5l ale wchodzi mniej,
- należy wymienić olej silnikowy oraz filtr paliwa oraz ew. powietrza



Uwagi po zakończeniu prac związanych z wymianą silnika, czyli na nowym silniku należy:

- możesz ale robisz to na własne ryzyko wymienić olej w skrzyni biegów po przejechaniu 1000 km na nowym sprzęgle - jest to prosta procedura - ale NIE RÓB TEGO JEDNOCZEŚNIE Z WYMIANĄ KPL. SPRZĘGŁA - można to zrobić kiedy będziesz miał pewność że wszystko po wymianie sprzęgła działa prawidłowo. Wymiana oleju może nieść ryzyko odgłosów typu terkotanie podczas obsługi pedału sprzęgła i dobrze mieć pewność, że samo sprzęgło działało prawidłowo. Olej musi mieć dopuszczenie lub specyfikację Forda WSD-M2C200C - roczniki przed liftem jak podaje książka czyli do 2007r. Jeśli masz młodsze auto to książka podaje olej BOT 350M3 (nigdzie nie widziałem takiego oleju prócz oleju volvo na którym to też nie jest wskazany ten rodzaj)
Avatar użytkownika
katalizator
3 bieg
3 bieg
 
Posty: 220
Dołączył(a): 31 gru 2013, o 18:00
Lokalizacja: Łódź
Model: v50
Silnik: 2.0 D4204T
Rok produkcji: 2007

Postprzez noweforumvolvo » 17 maja 2022, o 12:54

Część katalizator, nie zechciałbyś tego samego opisać na Nowym Forum Volvo - volvo-klub.pl ?
Ostatnio edytowano 6 gru 2022, o 17:55 przez noweforumvolvo, łącznie edytowano 1 raz
Volvo Forum - volvo-klub.pl
noweforumvolvo
1 bieg
1 bieg
 
Posty: 11
Dołączył(a): 16 maja 2022, o 19:07
Model: S40
Silnik: 2.0D
Rok produkcji: 2008
Lokalizacja: Warszawa

Postprzez Marecki » 17 maja 2022, o 19:44

Sacun ...widzę, że masz doświadczenie w temacie 2.0D na Siemensie :)

Mój już powoli umiera po 315tyś. i trzecim rozrządzie ( 2 miesiące temu )... zastanawiam się czy nie lepiej, jeśli już podejmowac sie tematu, będzie wsadzić 2.4i

Silnik 2.0D są już na tyle dostepne, że chyba taniej wychodzi wymiana niż naprawa...w papierach też nie trzeba nic zmianiać...

Problemem jest miejsce i narzędzia... rozebrać przód nie mam problemu... wielokrotnie robione
Marecki
na luzie
na luzie
 
Posty: 2
Dołączył(a): 13 maja 2022, o 13:15
Model: V50
Silnik: 2.0D 136KM
Rok produkcji: 2008
Lokalizacja: Warszawa

Postprzez loraa » 2 wrz 2022, o 18:37

Ja tak aż bardzo na samej mechanice się niestety nie znam, ale za to staram się właśnie jak najwięcej czytać o różnych rzeczach. Muszę dodać, że świetnie jak dla mnie na pewno napisano w https://www.haloursynow.pl/artykuly/ham ... ,20397.htm o tym jak tak naprawdę hamulec ręczny w pojeździe działał i kiedy wiadomo było, że wymaga on naprawy.
loraa
5 bieg
5 bieg
 
Posty: 1182
Dołączył(a): 17 sty 2020, o 06:01
Model: boss
Rok produkcji: 0
Lokalizacja: tarnów


Powrót do Warsztaty, serwisy, mechanicy

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 0 gości